Wat een bijzonder gevoel om – al is het maar een klein beetje – bij te dragen aan een voorstelling over groepsdynamiek.
Dit voorjaar klopten Stella en Lusanne, de twee theatermakers van Firma Frictie bij mij aan tijdens hun vooronderzoek. Hun doel? Een voorstelling maken voor pubers over populariteit – een thema dat hen na aan het hart ligt. Waarom krijgt de een meer aandacht dan de ander? Wat speelt er allemaal mee?
Via mijn website ontdekten ze dat ik jarenlang ervaring heb met het begeleiden van (groeps)opstellingen, zowel met volwassenen als met kinderen op scholen. In eerste instantie wilden ze alleen mijn verhalen horen.
Ik deed een tegenvoorstel en nodigde hen daarnaast uit voor een persoonlijke ervaring. In hun zoektocht naar een authentiek en waardevol verhaal, besloten Stella en Lusanne daarop in te gaan. Geweldig zoals zij als vriendinnen én collega’s ieder hun eigen (jeugd)ervaringen onder de loep namen om te zien welke invloed deze nog steeds hebben op hun huidige leven en werk.
Ook bij hun opstellingen werd duidelijk hoe vaak we als volwassenen, zonder dat we het doorhebben, reageren vanuit een jeugdervaring – alsof we nog steeds dat kind of die jongere zijn die ooit in een vergelijkbare situatie zat.
Nog geen half jaar later is de theatervoorstelling een feit:
“Als ik een ruimte binnenloop, wil ik dat iedereen mij leuk vindt”
Tijdens het kijken worden mij opnieuw de verschillen duidelijk tussen een opstelling – van familie, organisatie, eigenlijk kun je alles opstellen – en een theatervoorstelling. Mensen die nog nooit een familieopstelling hebben meegemaakt denken soms dat het een soort van toneelspel is. Begrijpelijk, als je slechts bepaalde korte beelden hebt gezien. Maar niks is minder waar. Enkele kenmerkende verschillen tussen een opstelling en een theatervoorstelling op een rijtje:
De binnenwereld tegenover de buitenwereld
Een innerlijke vraag tegenover een bedacht antwoord
Onbewuste drijfveren tegenover bewuste keuzes
Privé tegenover openbaar
Intuïtie tegenover bedenken
Inzicht tegenover een creatieproces
Persoonlijke waarheid tegenover gekozen waarheid
Ingetogen tegenover vol vermogen uiten
Zo min mogelijk woorden tegenover spelen met woorden
Een opstelling beleef je in het huidige moment en komt uit jezelf. Een theaterstuk bekijk je beschouwend en is de weergave van de interpretatie van een ander. Het heeft elk zijn waarde en doel, maar de impact is anders.
Van begin tot het einde hebben we – kinderen en volwassenen- geboeid geluisterd, gekeken en gereageerd. Met humor, snelheid en een rake afwisseling van herkenbare situaties wisten Lusanne en Stella iedereen te boeien. En wat een cadeau om stukjes van onze eerdere gesprekken terug te zien! Extra bijzonder vond ik het dat ze zelfs mijn coaching-slogan gebruiken:
“Je hoeft het niet alleen te doen, wel zelf.”
Een uitspraak die voor mij en als ondertitel van mijn boek *Ridder in Sophie* betekenis heeft – en die ook perfect past in hun voorstelling.
Dit theaterstuk is een prachtige aanleiding om samen met kinderen in gesprek te gaan over hun ervaringen rond gezien en gehoord worden, over erkenning en jezelf zijn. Want uiteindelijk, is dat niet de kern? Dat je genoeg bent, precies zoals je bent.
Ga kijken als je de kans krijgt – de voorstelling biedt volop inspiratie en gespreksstof om samen verder te ontdekken wat “genoeg” betekent.
En als je een opstelling mee wilt maken is 30 november je kans. We hebben ruimte voor twee vraagstellers en meerdere representanten. Stuur mij een DM of kijk op https://kr8stroom.nl/workshops/samen-sterk-opstellen/
0 Reacties