Happy@school
wanneer leren begint en eindigt bij welzijn» Verbinding binnen de groep
» Rust binnen de klas
» Autonomie en welzijn
» Focus op groei en leren
» Kort & kr8ig traject
Ongelukkige kinderen
Ondanks dat je de kinderen alle veiligheid en ruimte biedt, merk je op dat zij zich niet vrij durven uiten binnen de groep en vooral samenwerken blijkt keer op keer een ramp.
Achterblijvende prestaties
Je merkt dat de aandacht en focus van steeds meer kinderen beneden peil is, waardoor hun leerprestaties steeds verder achterblijven. Het fenomeen brandjes blussen vraagt inmiddels meer tijd dan goed is voor zowel jou als leerkracht, als voor de kinderen en hun ontwikkelende kwaliteiten.
Klagende ouders
Tot overmaat van ramp gaan steeds meer ouders zich via emails of gesprekken met de situatie in de klas bemoeien. Dit zet de sfeer tussen de ouders onderling ook nog eens op scherp, alhoewel ze het vaak goed bedoelen.
Een waardevolle groep individuen
Erkenning, voor de verschillen tussen kinderen qua kwaliteiten en talenten, wordt dé inzet om zaken voortaan gezamenlijk voor elkaar te krijgen. Daarnaast stimuleren we hierdoor de intrinsieke leerbehoefte.
Stap voor stap werken we aan verschillende vaardigheden en verruimen we het perspectief bij de kinderen. De onderlinge communicatie verloopt open en duidelijk, met oog op verbinding. Door erkenning van de verschillen, behoeften en overeenkomsten, ontstaat ruimte voor persoonlijke visie en mogelijkheden.
Binnen de groep groeit de rust en het vertrouwen, waardoor de focus als vanzelf weer op leren komt. Verschillen zijn niet langer een punt van discussie, maar vormen vanuit herkenning, erkenning en acceptatie de basis voor gezamenlijke groei. Authenticiteit, veiligheid en vertrouwen zijn hierbij, naast vrijheid om jezelf te zijn, essentiële kernwaarden.
Extra winst is het groeiende vertrouwen van de ouders die opgelucht zijn dat hun kind weer blij naar school gaat. Hierdoor neemt de stroom gesprekken en e-mails af en ontstaat weer tijd voor zaken waar je als professional echt voor wilt gaan!
Erkenning en Verbinding = Rust en Harmonie = Ontspannen Leren
Je hoeft het niet alleen te doen, wel zelf!
Als systemisch opsteller, trainer en coach, naast invalkr8 in alle groepen om feeling te houden met het vak, creëer ik allereerst een veilige omgeving, voor zowel de leerkr8 als de kinderen. Mijn uitgangspunt is altijd: Wat is jullie overkomen, wat speelt er nu en waar willen jullie naartoe?
In mijn carrière als coach en trainer heb ik de beste leerkr8en zien struikelen over een groep. Onuitgesproken twijfel over hun ‘kunnen’ maakt de interactie met de groep kinderen alleen maar ingewikkelder. Vaak blijkt er in de onderstroom iets te spelen dat gezien en erkend mag worden. Als er duidelijkheid is, geeft dat bij iedereen opluchting en ruimte voor vernieuwing.
Ik help je graag bij het doorbreken van de vicieuze cirkel, zodat jij weer vol enthousiasme jouw kwaliteiten inzet en samen met je groep er een geweldig werkend jaar van maakt. Hiervoor maak ik gebruik van de vier invalshoeken: dromen, denken, voelen en doen!
Happy@school, essentieel voor leren en accelereren
Ontspanning
Veiligheid van lichaam en geest
Doordat iedereen weet waar hij of zij aan toe is, hoeft niemand zich meer anders voor te doen. Dat geeft ruimte voor een lach en een traan en de kracht om op eigen benen te staan.
Verbinding
De kr8 van het verschil
De kinderen erkennen zichzelf en de ander voor de verschillende kwaliteiten en talenten. Ze weten wie ze op kunnen zoeken als ze hulp nodig hebben of samen willen werken bij een opdracht.
Authenticiteit
Ieder kind is uniek
Elk kind heeft autonomie en draagt daarnaast verantwoordelijkheid voor
het geheel. Leerkracht en kinderen hebben samen werkende groepsregels afgesproken.
Ervaringen van mijn klanten
Dank voor jouw begeleiding tijdens de training Happy@school. Vooral de afwisseling tussen theorie en activiteiten waren een verademing voor mijn beweeglijke groep. De loopoefening om elkaar in de klas meer ruimte te geven, is mijn groep het meest bijgebleven.
‘Ik kan kiezen voor drama, maar dat geeft veel te veel gedoe. Ik drijf of zwem zelf naar de kant, maar ik blijf zeker niet meer onder water! Wat anderen doen, moeten zij weten. Ik kies vanaf nu voor mezelf.’
Hoi, ik ben zo’n trotse juf! Het was gisteren zo mooi op het plein. De jongensgroep heeft uit zichzelf Emile opgezocht en vervolgens deden ze een gezamenlijk spel op het plein. Ik zag een stralende Emile. Zo leuk! Dank je wel voor je begeleiding, Karen.
Happy@school
Groepsdynamiek
Groepsvorming is en blijft een organisch proces. Elk schooljaar sta je als leerkr8 voor de uitdaging om er samen met de kinderen een productief en positief jaar van te maken. Vaak heeft de forming eerder plaatsgevonden en is het de kunst om veiligheid te creëren, door duidelijk te communiceren wat jíj van de groep verwacht. Meestal lukt dat prima, maar soms zit er een uitdagende groep tussen. Dan vragen norming en storming om bewuste aandacht voor performing. Want al zijn het individueel schatjes, hun interactie laat te wensen over.
Groepsopstelling of Levend Sociogram
Via een Levend Sociogram komt wat onder water speelt snel naar boven en dat vormt meteen de nulmeting. Dit wordt het uitgangspunt om nieuwe doelen te zetten, waar we gezamenlijk in twee maanden tijd aan gaan werken. Tijdens onze samenwerking komen verschillende vormen van interactie aan bod, die bijdragen tot de gestelde aandachtspunten en doelen. De tweede groepsopstelling vormt de afronding van de training Happy@school.
De groep heeft voortaan oog voor zowel hun eigen als andermans kwaliteiten en mogelijkheden, waardoor er een positieve vibe heerst en de leerlingen de rust voor leren vinden.
Neem Contact op voor Meer Informatie
Bent u op zoek naar een ervaren professional om uw school te ondersteunen bij het creëren van een veilige en effectieve leeromgeving? Neem vandaag nog contact met mij op om te bespreken hoe ik kan helpen.