Inspiratie door ontmoeting en verbinding
Voor iedereen een fijne plek
Beschrijving van een tafelopstelling in een groep 4 om inzicht te krijgen in de groepsdynamiek, zodat er passende interventies kunnen plaatsvinden.
Een ander lichaam met hetzelfde bewustzijn
Voor we van Corona - betekenis: lichtkrans - gehoord hadden, leek onze vrijheid eindeloos. Maar leven is verandering met alle gevolgen en uitdagingen van dien. Persoonlijke overtuigingen, verhalen en ervaringen gedreven door het continuüm, spelen hierbij hun rol. En...
We zijn waardevolle zielen
Woorden hebben hun eigen waarde, zowel qua betekenis als hun frequentie. Hoe vaak staan we hier bij stil? Ga ik voor een doodlopende weg of een doorlopende weg, denkend aan een vaste of juist open mindset? Slechts één letter en een wereld van verschil. Mijn...
Ware vrouwenpower heeft een eigen balans
Vrouwenpower klinkt krachtig, maar hoe geef je het vorm?Mijn gedachten dwalen af naar Frederique. Het 14-jarige meisje dat een genderneutraal antwoord gaf aan een jongen op zijn gesloten vraag: ‘Ben je een jongen of een meisje?’ Frederique antwoordde: ‘Ik ben wie ik...
Groepsopstelling leidt tot openbaring
Als schoolcoach werk ik graag met een hele klas, want alle kinderen horen bij de groep of het systeem. Opstellingen zijn hierbij een geweldige tool, omdat het binnen no time verheldering geeft over ieders beleving. De zichtbaar geworden dynamieken geven de leerkracht...
3 tips voor ouders in onzekere tijden
Voor me zit Diederick, een tienjarige jongen met een blonde kuif en een heerlijk ondeugend gezicht. Als ik hem een vraag stel reageert hij met een gemaakt, grappig stemmetje. Tja, het is ook niet niks als opeens een onbekende, oudere vrouw jouw slaapkamer binnenkomt,...
Hij kan mij zo boos maken!
Een vader komt met een vraag over de opvoeding van zijn zoon. We pakken zijn vraag op met een opstelling. De kern van zijn probleem wordt hierdoor snel duidelijk en daarmee zijn oplossing ook.
Karen, wil je mij helpen?
In dit artikel neem ik je mee naar twee klassen die samengevoegd worden. Dit veroorzaakt de nodige dynamiek. Door een klassenopstelling wordt nu een andere realiteit zichtbaar.
De kracht van een vraag
Louise is verstrikt geraakt in het verleden. Jezelf wegcijferen, terwijl je alleen je kinderen op moet voeden is begrijpelijk, maar zowel voor jezelf als alle anderen onhandig. Hoe doorbreek je deze cirkel?