Home » Communicatie » Opstellingen (Familie & Organisatie) » Voor iedereen een fijne plek

Voor iedereen een fijne plek

door | 15 jun, 2022 | Blog, Opstellingen (Familie & Organisatie)

Afgelopen weken hebben mijn collega Natasja en ik mooie trainingssessies mogen begeleiden in twee groepen 4 op een basisschool in Den Haag. Het doel is meer verbinding en samenwerking creëren binnen deze groepen.

Een tafelopstelling als gezamenlijk uitgangspunt
We zijn begonnen in deze klassen met een tafelopstelling, als levend sociogram. Hierbij plaatsten de leerlingen ieder een poppetje op tafel op een plek waar zij voelen of vinden dat ze staan in de klas. Hiermee werd de dynamiek binnen de groep meteen zichtbaar. De leerkrachten konden beamen dat dit een betrouwbare weergave was van hun klas.

Er staan kinderen buiten de groep, er zijn kinderen die gepest worden of het gevoel hebben dat ze gepest worden, er zijn kinderen die hun sociale plekje proberen te veroveren (onbewust), er zijn kinderen die weinig aansluiting vinden. Bekende groepsissues dus.

We vroegen wat hen opviel op het moment dat alle poppetjes op tafel stonden.

Hiermee kwam het gesprek op gang. Er werd duidelijk dat er nog veel onuitgesproken gedoe speelde vanuit de geschiedenis die kinderen met elkaar hadden. De onderstroom werd meteen duidelijk toen we hun historie meenamen. Wie zaten al samen in de klas in groep 3, bij de kleuters en bij de peuterspeelzaal? Wie kwam later in de groep?

Aanpak op maat
Vanaf het moment, dat we wisten wat er allemaal speelde konden we veel gerichter inzetten op ondersteunende interventies die hier op aansluiten.

Onze interventies hebben als doel dat iedereen zich weer fijn voelt in de klas. Een combinatie van dromen, denken, voelen & doen (SQ, IQ, EQ en FQ) kenmerkt onze aanpak. Iedereen komt meer tot zijn recht, doordat bewust gebruik gemaakt wordt van de onderlinge verschillen. De kinderen groeien hierdoor in zelfvertrouwen, -reflectie en -beheersing.

Dit draagt bij aan rust, ruimte, verbinding en focus binnen de context en het systeem van de groep.

De oefeningen en samenwerkingsopdrachten passen wij aan naar de behoefte van de groep. Tijdens de interactie leren de kinderen meer over lichaamsbewustzijn. Ze ontdekken dat er zowel kracht zit in voor jezelf blijven staan, als in meebewegen met ideeën van anderen. Door deze aanpak wordt samenwerken in de klas ook gemakkelijker en gaan de kinderen elkaar meer waarderen.

Verandering door bewustwording
We zien dat er al meer bewustzijn is ontstaan bij de kinderen in deze groepen en de gesprekken komen op gang. Er ontstaat beweging doordat de kinderen hun zegje kunnen doen.

Komende week pakken we door, zodat er daadwerkelijk, op een diepere laag, verandering plaatsvindt. We werken opnieuw met de kinderen en de poppetjes. Ditmaal staat hun gevoel en bijbehorende emoties centraal. Hoe kun jij werken aan meer vertrouwen? Hoe zorg je ervoor dat iedereen erbij hoort? Wat maakt jou blij? Waar ligt de uitdaging? Hoe kan je bijdragen aan een goede sfeer en wat kun je betekenen voor de buitengesloten kinderen?

Mooi om te zien dat door deze beweging een andere groepsdynamiek ontstaat. Dit gaat voorbij aan het vaste denken. Het gaat over het beseffen, voelen en zien dat iedereen recht heeft op een plek, erbij hoort en een fijne plek verdient binnen de groep. Zo krachtig is systemisch werk in een klas!

Als systemisch opsteller, trainer, coach én voormalig leerkracht zijn wij in staat een veilige omgeving te creëren. Doeltreffende vragen brengen snel de kern naar de oppervlakte.

Interesse? Voor volgend schooljaar hebben we nog een aantal mogelijkheden om bij jullie op school aan de slag te gaan. We verzorgen graag voor jullie een groepsopstelling oftewel Levend sociogram met daarop aansluitend een interventie die inspeelt op wat er speelt binnen de groep. Deze training is geschikt voor zowel het basis- als het voortgezet onderwijs.

 

Over Karen

In mijn blogs of artikelen kom je regelmatig mijn ervaringen in het onderwijs tegen.

De ‘kleine wereld’ als spiegel van ‘de realiteit’ oftewel ons dagelijkse leven.

Laat je inspireren en aanzetten tot actie.

Mijn motto

Je hoeft het niet alleen te doen, wel zelf.

Zelfbewustzijn

Het is de beleving van de eigen identiteit. Dus van wie je bent en wat je doet, denkt, voelt of hebt meegemaakt. Wat straal jij uit?

Jezelf op één zetten is geen egoïsme. Het is liefde voor jezelf en daardoor ook voor anderen.

Maak vrede met het verleden,
omarm het heden en
creëer een nieuwe toekomst.

‘Wees jezelf en
vier de kracht
van het verschil’

Gerelateerde artikelen

Hij kan mij zo boos maken!

Hij kan mij zo boos maken!

Een vader komt met een vraag over de opvoeding van zijn zoon. We pakken zijn vraag op met een opstelling. De kern van zijn probleem wordt hierdoor snel duidelijk en daarmee zijn oplossing ook.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom!

Hierbij mijn gratis e-book:

Een waardevol gesprek met een kind

Vul je naam en e-mailadres in en het boek komt naar je toe.

Ik wens je veel plezier en mooie inzichten bij het lezen van dit e-book. Ik verneem graag van je wat je ervan vindt. Reageer naar karen@kr8stroom.nl

Tweet
Share
Share
Pin