‘Ik leer van je boek over Sophie om kr8ig te zijn. Je kunt ja of nee zeggen en denken: Ik zeg wat ik wil. En hoe Kip sprak vond ik vooral grappig.’ Aldus één van de reacties op mijn boek Ridder in Sophie, tijdens een voorleessessie op een school.
Voorlezen geeft alle ruimte voor in- en beleving
Kinderen hebben tijdens het voorlezen geen technische focus op de woorden en zinnen nodig om ze goed te lezen en te begrijpen. Daardoor kunnen ze helemaal in het verhaal duiken en leren de kinderen over gebeurtenissen die ze zelf niet hebben meegemaakt. Daarnaast krijgt hun fantasie via het voorlezen alle ruimte om de plaatjes zelf in te vullen. Lang leve het beelddenken!
Ik houd van de kr8 van verhalen vertellen en voorlezen. Niks is mooier dan een sfeer creëren waarbij alle kinderen aan je lippen hangen en je een naald kunt horen vallen. Zo’n moment vol aandacht, verwachting en verbinding is goud waard. Kinderen leren op deze manier anderen en zichzelf beter begrijpen, waardoor hun inlevingsvermogen groeit.
Waardevolle feedback
Kinderen zijn kritisch en geven hun mening zonder enige gêne, zeker als je ze daartoe uitnodigt. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt, toen ik de tekst voor mijn boek Ridder in Sophie wilde finetunen. Al was het verhaal rond, soms droegen de woorden de betekenis of een behoefte nog niet optimaal. Op mijn woorden sterk en stoer zijn, reageerde een jongen spontaan met: ‘Dat wil ik helemaal niet. Ik wil meer zelfvertrouwen!’ Geweldig toch? Al vond mijn ego soms wel iets van hun reacties, thuis koos ik bewust voor wel of geen aanpassing in de tekst.
Interactie door vragen stellen
Het waardevolle van voorlezen aan een hele groep is dat verschillende kinderen hetzelfde verhaal tegelijk meekrijgen, terwijl hun hoofd andere plaatjes kan maken. Als leerkr8 zet ik vervolgens de denkkr8 van de kinderen aan door vragen te stellen met de bedoeling dat ze verbanden leggen, hun mening vormen en die respectvol leren formuleren. De vraagstelling pas ik natuurlijk op de leeftijd aan. Tijdens het bespreken ontdekt de klas vanzelf dat iedereen een ander stukje van de tekst het interessantst kan vinden of er een andere associatie bij heeft, wat hun perspectief verruimt.
Herkenning en erkenning
Dat kinderen zich identificeren met of verschuilen achter de hoofdpersoon geeft je de mogelijkheid voor een verhelderend en boeiend gesprek. Janice: ‘Ik begrijp wel dat Sophie wegrent. Vroeger, eigenlijk begin dit schooljaar, werd ik ook getreiterd over verliefdheid. Ze zeiden dat ik verliefd was op Justin. Dus dat herken ik wel …’ Pijn, door boosheid of verdriet, krijgt op deze manier de ruimte om benoemd en erkend te worden. ‘Ik denk dat Sophie … ‘ en dan hoor je wat het kind zelf voelt of zou willen doen.
Mijn devies: Kies voor de kr8 van voorlezen en bespreek het verhaal met behulp van open vragen met je kind of klas. Je leert en geniet meer dan je nu kunt bedenken. Veel voorleesplezier!
Ben je nieuwsgierig naar mijn boek Ridder in Sophie? Het is te bestellen via Bol.com of via Bruna.nl
Ben je geïnteresseerd in een voorleessessie stuur mij dan een berichtje via karen@kr8stroom.nl
n.b. Kr8stroom is een coachingsbedrijf dat als doel heeft om mensen bewust in beweging te zetten. Karen doet dit via reflectie op haar uiterlijke en innerlijke wereld. Alle uitingen zijn hieraan gerelateerd en alle interpretaties van derden is voor eigen verantwoordelijkheid.
ps. Elk woord met ‘acht’ erin krijgt van mij het cijfer 8. Dus kr8, m8, gesl8, leerkr8 en Kr8stroom. 😉
0 Reacties