Groepsopstelling als LEVEND SOCIOGRAM
Binnen een uur helder waar winst gehaald kan wordenKlaar met ongelukkige kinderen,
vermoeide leerkrachten en klagende ouders?
Tijd voor een doorbraak!
– Karen Carton
Heeft iedereen een fijne plek in de klas?
Uitdagingen:
• De kinderen komen door een onveilige
sfeer in de klas amper tot leren
• De resultaten hollen achteruit
• De leerkracht voelt constante druk tussen
brandjes blussen en leerstof overbrengen
• De ouders raken het vertrouwen in de
school kwijt

Oplossing:
• Ontvankelijkheid voor de geschiedenis van
de groep geeft erkenning en een nieuw
perspectief
• Uitgaan van de mogelijkheden binnen het
kader van de school en/of klas
• Ouders betrekken in de communicatie, zodat
de schoolvisie helder blijft
Rust + Harmonie = Ontspannen Leren
Ondersteuning voor een gezonde groepsdynamiek in de klas
Als ervaren coach en trainer bied ik scholen ondersteuning bij het ontdekken van knelpunten in de klas door middel van opstellingen, wat ik het Levend Sociogram noem. Deze aanpak helpt om samen met de kinderen inzicht te krijgen in de groepsdynamiek en de rollen die zij vervullen – of het nu denkers, voelers, doeners, of planners zijn. In een veilige en harmonieuze leeromgeving kan elk kind namelijk optimaal tot bloei komen.
Samen vormen we een sterke basis
Met ruim 30 jaar ervaring in onderwijs en opvoeding weet ik dat een klas meer is dan een groep kinderen die samen leert; het is een kleine samenleving, een opmaat naar hun toekomst. Binnen deze gemeenschap leert elk kind niet alleen vaardigheden en kennis, maar ook essentiële waarden zoals respect, samenwerking en vertrouwen. Een gezonde groepsdynamiek vormt hiervoor de basis, en elke leerling heeft daarin zijn of haar eigen, waardevolle plek.
Werken aan een veilige en inclusieve klasomgeving
Door opstellingen en gerichte trainingen ondersteun ik scholen om deze veilige basis te versterken. Mijn aanpak biedt inzicht in de onderlinge interacties en groepsstructuur, zodat conflicten worden aangepakt en iedere leerling zich gezien en gehoord voelt. Zo creëert de klas samen een micro-samenleving waarin kinderen zich – nu en in hun toekomst – sterk en verbonden voelen.
“Wist je dat 1 + 1 = 2, soms 3 of 4 (ouders met tweeling) en ook 1+1 = 11 kan zijn?”
Bewezen resultaten
Door mijn jarenlange ervaring en expertise heb ik talloze scholen geholpen bij het oplossen van problemen in de klas en het bevorderen van een positieve leeromgeving.
Ik werk nauw samen met intern begeleiders en schooldirecteuren om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke behoeften van elke school.
Diensten die ik bied
– Klasopstellingen: Inzicht in groepsdynamica en oplossingen voor een harmonieuze klasomgeving.
– Gerichte trainingen: Professionele ontwikkeling voor leerkrachten en staf om de leeromgeving te verbeteren.
– Individuele begeleiding: Ondersteuning voor kinderen met specifieke behoeften om hun leerervaring te optimaliseren.
– Workshops en presentaties: Educatieve sessies voor schoolteams over het bevorderen van een veilige en inclusieve leeromgeving.