Groepsopstelling als LEVEND SOCIOGRAM
Binnen een uur helder waar winst gehaald kan wordenKlaar met ongelukkige kinderen,
vermoeide leerkrachten en klagende ouders?
Tijd voor een doorbraak!
– Karen Carton
Heeft iedereen een fijne plek in de klas?
Uitdagingen:
• De kinderen komen door een onveilige
sfeer in de klas amper tot leren
• De resultaten hollen achteruit
• De leerkracht voelt constante druk tussen
brandjes blussen en leerstof overbrengen
• De ouders raken het vertrouwen in de
school kwijt
Oplossing:
• Ontvankelijkheid voor de geschiedenis van
de groep geeft erkenning en een nieuw
perspectief
• Uitgaan van de mogelijkheden binnen het
kader van de school en/of klas
• Ouders betrekken in de communicatie, zodat
de schoolvisie helder blijft
Een groepsopstelling in groep 4 – een krachtige ervaring voor de klas
Hoe zorg je ervoor dat een dynamische groep beter gaat samenwerken en elkaar écht ziet?
Onlangs heeft Karen in mijn groep 4 een groepsopstelling gedaan. Ik wist niet precies wat ik kon verwachten en was benieuwd of kinderen van deze leeftijd zich konden identificeren met houten poppetjes en een opstelling van tafels die het lokaal voorstelde. Maar wat er gebeurde, was ronduit indrukwekkend.
De dynamiek werd zichtbaar
Mijn groep kent veel beweging en reuring, vooral rondom één leerling die zoekende is naar zijn plek in de klas. Tijdens de opstelling kregen de kinderen een poppetje dat hen vertegenwoordigde en plaatsten ze zichzelf in de ruimte, het lokaal. Wat er toen gebeurde, was zowel mooi als confronterend.
• Kinderen verplaatsten zich moeiteloos in hun eigen poppetje.
• De interactie rondom het jongetje dat zijn plek zocht, was direct zichtbaar: momenten van toenadering, maar ook van afstand en twijfel.
• Ik zag hoe kinderen kritisch naar zichzelf keken en hoe respectvol ze met elkaar omgingen bij het verplaatsen van hun poppetjes.
Een veilige en respectvolle begeleiding
Karen creëerde een veilige omgeving waarin de kinderen open en eerlijk durfden te zijn. Haar rustige en respectvolle aanpak bracht rust in de groep. Ze stelde precies de juiste vragen op het juiste moment, waardoor niet alleen de kinderen, maar ook ik als leerkracht nieuwe inzichten kreeg.
Wat deze opstelling opleverde
De groepsopstelling gaf me als leerkracht een helder beeld van de groepsdynamiek, bevestigde mijn gevoel over de verhoudingen in de klas en liet me zien hoe kinderen zelf deze dynamiek ervaren. En bovenal: het bewees dat kinderen véél meer voelen, begrijpen en verwoorden dan we soms denken.
* Wil je als leerkracht meer inzicht krijgen in je groep?
* Benieuwd hoe een groepsopstelling je helpt om patronen zichtbaar te maken en samen te werken aan een veilige, sterke groep?
Ik vond deze ervaring enorm waardevol en zou het zo weer doen! Een echte aanrader voor elke leerkracht of intern begeleider die verder wil kijken dan alleen het gedrag aan de oppervlakte.
— Marieke, leerkracht groep 4, Houten
Rust + Harmonie = Ontspannen Leren
Ondersteuning voor een gezonde groepsdynamiek in de klas
Als ervaren coach en trainer bied ik scholen ondersteuning bij het ontdekken van knelpunten in de klas door middel van opstellingen, wat ik het Levend Sociogram noem. Deze aanpak helpt om samen met de kinderen inzicht te krijgen in de groepsdynamiek en de rollen die zij vervullen – of het nu denkers, voelers, doeners, of planners zijn. In een veilige en harmonieuze leeromgeving kan elk kind namelijk optimaal tot bloei komen.
Samen vormen we een sterke basis
Met ruim 30 jaar ervaring in onderwijs en opvoeding weet ik dat een klas meer is dan een groep kinderen die samen leert; het is een kleine samenleving, een opmaat naar hun toekomst. Binnen deze gemeenschap leert elk kind niet alleen vaardigheden en kennis, maar ook essentiële waarden zoals respect, samenwerking en vertrouwen. Een gezonde groepsdynamiek vormt hiervoor de basis, en elke leerling heeft daarin zijn of haar eigen, waardevolle plek.
Werken aan een veilige en inclusieve klasomgeving
Door opstellingen en gerichte trainingen ondersteun ik scholen om deze veilige basis te versterken. Mijn aanpak biedt inzicht in de onderlinge interacties en groepsstructuur, zodat conflicten worden aangepakt en iedere leerling zich gezien en gehoord voelt. Zo creëert de klas samen een micro-samenleving waarin kinderen zich – nu en in hun toekomst – sterk en verbonden voelen.
“Wist je dat 1 + 1 = 2, soms 3 of 4 (ouders met tweeling) en ook 1+1 = 11 kan zijn?”
Bewezen resultaten
Door mijn jarenlange ervaring en expertise heb ik talloze scholen geholpen bij het oplossen van problemen in de klas en het bevorderen van een positieve leeromgeving.
Ik werk nauw samen met intern begeleiders en schooldirecteuren om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke behoeften van elke school.
Diensten die ik bied
– Klasopstellingen: Inzicht in groepsdynamica en oplossingen voor een harmonieuze klasomgeving.
– Gerichte trainingen: Professionele ontwikkeling voor leerkrachten en staf om de leeromgeving te verbeteren.
– Individuele begeleiding: Ondersteuning voor kinderen met specifieke behoeften om hun leerervaring te optimaliseren.
– Workshops en presentaties: Educatieve sessies voor schoolteams over het bevorderen van een veilige en inclusieve leeromgeving.