Onderwijs-opstellingen

 

“Maak zichtbaar wat er speelt binnen een groep via een opstelling ofwel levend sociogram. En iedere leerling vindt een plek die werkt.


Voor rust, vertrouwen en verbinding in de groep.”

Voor Wie?

Voor intern begeleiders, zorgcoördinatoren en leerkrachten in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO of HBO die weten:
“Er speelt iets in de groep, maar ik kom er niet bij.”

Herken je dit?

• Een klas waarin steeds dezelfde  leerlingen botsen.
• Zorgen over een leerling die zich terugtrekt of onbegrepen gedrag
    vertoont.
• Onrustige sfeer: kleine brandjes kosten dagelijks veel energie.
• Samenwerken lukt moeizaam, leerprestaties blijven achter.
• Ouders bemoeien zich steeds vaker met de groepssfeer.

>> Je doet wat je kunt, maar de groep blijft ‘stroef’ aanvoelen.

Erkenning + Verbinding =
Rust + Harmonie =
Ontspannen Leren

Wat is Klaskompas?

Een systemische aanpak waarin we met behulp van een opstelling of zoals ik het noem een Levend Sociogram ontdekken wat er écht speelt in de groep. Leerlingen nemen letterlijk positie in de ruimte, zodat de onderlinge dynamiek – die normaal onzichtbaar blijft – zichtbaar en bespreekbaar wordt.

Waarom ‘levend’?
Omdat de leerlingen zelf laten zien wat ze voelen, zonder woorden. Dat geeft direct inzicht, beweging en ruimte. Het Levend Sociogram vormt de basis voor gerichte interventies en duurzaam groepsherstel.

Ook beschikbaar:
• Individuele opstellingen (voor leerlingen die worstelen met hun plek of gedrag)
• Leerkrachtopstellingen (voor wie zijn/haar eigen dynamiek met een groep wil onderzoeken)

Wat levert het op? 

• Rust in de klas: minder strijd, meer samenwerking
• Verbinding: leerlingen leren elkaar écht te zien
• Heldere communicatie en duidelijke groepsafspraken
• Ruimte voor ontwikkeling bij álle kinderen
• Meer plezier in leren en lesgeven

En minstens zo belangrijk: kinderen/jongeren voelen zich gezien en gehoord.

Kinderen plaatsen symbolisch hun poppetjes op tafel tijdens een Levend Sociogram, waarmee ze de onderlinge groepsdynamiek zichtbaar maken

De kracht van het verschil

Ontspanning

Veiligheid van lichaam en geest
Iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Geen maskers, wél ruimte voor eigenheid.

Verbinding

De leerlingen erkennen elkaar in kwaliteiten, weten wie ze waarvoor kunnen benaderen.

 

Authenticiteit

Ieder kind is uniek én verantwoordelijk voor de groep als geheel. Groepsregels zijn gezamenlijk en gedragen.

Karen Carton – trainer, coach en begeleider van een klassenopstelling/Levend Sociogram in het onderwijs

“Eén blik in de opstelling zegt vaak meer dan honderd woorden in de kring. Echt gezien worden maakt het verschil.”

Mijn werkwijze

Als systemisch begeleider én ervaren leerkracht kijk ik niet alleen naar gedrag, maar naar de laag eronder:
Wat is de behoefte achter het gedrag?
Wat vraagt erkenning, zodat het weer kan stromen?

 Ik kom in eerste instantie éénmalig voor een Levend Sociogram. Tijdens deze opstelling ontstaat direct zicht op wat er speelt binnen de groep. Ieder kind krijgt letterlijk een stem en de groepsdynamiek wordt zichtbaar voor iedereen.

Dit moment van gezamenlijke erkenning en inzicht legt de basis voor verandering. De betrokkenheid van leerlingen en leerkracht wordt vergroot en verantwoordelijkheden worden gedeeld. Dit creëert ruimte voor beweging zonder oordeel en vormt een krachtig startpunt voor herstel van verbinding en veiligheid.

 

 

Benen van leerlingen zichtbaar tijdens een grensoefening, waarbij ze fysiek ervaren waar hun persoonlijke ruimte begint en eindigt.

Grenzen zijn geen muren, ze geven richting én ruimte.

Op verzoek: kort traject

Soms vraagt de groep om meer dan inzicht alleen. Indien gewenst, kan er een vervolgtraject gekoppeld worden waarin ik vijf extra keren met de groep werk. Tijdens deze sessies versterken we het bewustzijn en de samenwerking. De laatste bijeenkomst is opnieuw een Levend Sociogram om te zien of – en waar – verandering heeft plaatsgevonden.

           Vrij van oordeel, los van oorzaak. Met oog voor groei en het geheel.

Ervaringen van mijn klanten

De afwisseling tussen theorie en activiteiten waren een verademing voor mijn beweeglijke groep. De loopoefening om elkaar in de klas meer ruimte te geven,  was echt een eye-opener.

 

Mirjam

leerkracht groep 7

 

 

‘Ik blijf zeker niet meer onder water! Ik kies vanaf nu voor mezelf. Ik ben klaar met dat dramagedoe.’

Lieke

brugklasser

 

Hoi, ik ben zo’n trotse juf! Het was gisteren zo mooi op het plein. De jongensgroep heeft uit zichzelf Emile opgezocht en vervolgens deden ze een gezamenlijk spel op het plein. Ik zag een stralende Emile. Zo leuk! Dank je wel voor je begeleiding, Karen.

 

Pauline

leerkracht groep 8

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact op via karen@kr8stroom.nl of plan een kennismakingsgesprek.

Samen ontdekken we wat er speelt – en hoe het anders kan.

 

Gratis download:

Een waardevol gesprek met een kind. 
Vul je naam en e-mailadres in en het boek komt naar je toe.

 
 
 
 
 
 
 

Ik wens je veel plezier en mooie inzichten bij het lezen van dit e-book. Ik verneem graag van je wat je ervan vindt. Reageer naar karen@kr8stroom.nl