Waarom deze podcast, Karen?
Ieder mens volgt min of meer dezelfde route door het onderwijssysteem, maar hoe heb jij het ervaren? Wat leverde het op en wat heeft het je gekost? Onderwijs ten opzichte van authenticiteit is de rode draad van mijn podcast.
Wat is de impact van ons schoolsysteem op de samenleving?
Als bijdrager aan de bewustwording over dit thema, interview ik allerlei mensen. Op deze manier probeer ik een zo breed mogelijk antwoord te krijgen over onze reis van onderwijs naar EIGENWIJS.
Meestal resoneer je met een beperkte groep mensen – wellicht jij ook? – maar ik leer en raak geïnspireerd door elk nieuw gesprek, dat een weergave is van een uniek levensverhaal.
Doordat gaandeweg het interview mijn gasten regelmatig tot onverwachte inzichten of conclusies komen, blijft het boeiend. Stuk voor stuk zijn het pareltjes en tezamen ontstaat een schitterende, waardevolle ketting waar we lering uit kunnen trekken, voor alle (toekomstige) kinderen.
Waar is onze samenleving toekomstgericht mee geholpen?
Willen we ons menszijn centraal stellen of het ‘in het gareel (leren) passen’ door allemaal in de maat te lopen of tegenwoordig zelfs te rennen! Als juf zit ik vast aan het stramien van de methodes en de bijbehorende toetsen. Ik vertel constant wat de leerlingen moeten (?) leren voor hun toekomst, om vervolgens via een (cito)toets te verifiëren of ze wel precies het boekje volgen! Daarbij doelend op de oordelende strepen van mijn pen en het hierbij horende cijfer, terwijl ik ondertussen zie dat andere onderwerpen, zoals conflicten leren oplossen of hun zelfbeeld, aan de orde zijn.
Ik hoop je ervan te doordringen, dat we op scholen steeds meer zijn afgedreven van de menselijke benadering en net als bedrijven volop data gestuurd worden. Een methode als bijvoorbeeld LEAN is geweldig als je een productieproces wilt automatiseren, verbeteren en misschien zelfs verduurzamen. Maar lieve mensen: Wij zijn geen producten! Wij hebben zintuigen, een brein en een groot wijs hart! Wij zijn scheppers en creatoren! Geen productiemateriaal!
Waarom deze podcast, Karen?
Aangezien mijn hart ‘nee’ schreeuwt, als ik die volle klassen zie met al die diverse, pr8ige* kinderen in het alles behalve passende onderwijs. Naast het drukverhogende effect van het inmiddels overvolle lesprogramma, dat de leerlingen dagelijks door de strot geduwd wordt. Sorry voor mijn taalgebruik. En dan heb ik het niet eens over collega’s die vanaf de start van het jaar, door allerlei omstandigheden, achter de feiten aanrennen en maar DOOR moeten!
Dat de meeste mensenkinderen deugen (Wat zou ik graag in gesprek gaan met @Rutger Bregman) klopt wat mij betreft helemaal! Daar kan ik oneindig veel voorbeelden van geven. En kinderen die misschien op het eerste gezicht buiten het ‘deugen’ vallen, hebben allemaal een verhaal en ook daar zit weer een geschiedenis achter. Maar wie neemt de tijd om naar hen te luisteren en de essentie te pakken om het patroon te helpen doorbreken, zodat zij hun werkelijke waarde kunnen inzetten voor onze maatschappij.
Waarom deze podcast, Karen?
Neem dit berichtje van Lissa’s moeder: “Vandaag heeft Lissa met vriendinnen op school gepraat over ‘school’. Ze zijn het erover eens dat ze liever 2 jaar langer op school zitten als ze daardoor minder huiswerk en toetsen in een week hebben. Ze willen die tijd liever besteden aan zichzelf. Uitzoeken wat ze nodig hebben, wie ze zijn, juist tijdens de puberteit. Lissa had gezegd dat ze ook al eens had besproken met een volwassene. Ze bedoelde jou! 🥰 Lissa zei: “Ik kon wel ‘met Karen’ zeggen, maar dan wisten ze toch niet wie ik bedoelde.”😂
Mooi hè, hoe ‘onze toekomst‘ praat. Hopelijk kunnen ze dit vasthouden.🙏🏻
Heb ik nog meer argumenten nodig?
Luister naar al die mooie mensen waarmee wij samen onze Nederlandse maatschappij vormen en tevens wereldburgers zijn én geniet!
Rest mij niets anders dan al mijn gasten te bedanken voor hun authentieke verhaal. Samen sterk voor het onderwijs van onze (toekomstige) kinderen.
*Elk woord waar ‘acht’ in voorkomt, schrijf ik bewust met het cijfer 8. Dit als reminder aan ons menszijn en de stromende verbinding tussen hoofd, hart en buik: onze Kr8stroom!
0 Reacties