Opstellingen (Familie & Organisatie)

Voor iedereen een fijne plek

Afgelopen weken hebben mijn collega Natasja en ik mooie trainingssessies mogen begeleiden in twee groepen 4 op een basisschool in Den Haag. Het doel is meer verbinding en samenwerking creëren binnen deze groepen.

Een tafelopstelling als gezamenlijk uitgangspunt
We zijn begonnen in deze klassen met een tafelopstelling, als levend sociogram. Hierbij plaatsten de leerlingen ieder een poppetje op tafel op een plek waar zij voelen of vinden dat ze staan in de klas. Hiermee werd de dynamiek binnen de groep meteen zichtbaar. De leerkrachten konden beamen dat dit een betrouwbare weergave was van hun klas.

Er staan kinderen buiten de groep, er zijn kinderen die gepest worden of het gevoel hebben dat ze gepest worden, er zijn kinderen die hun sociale plekje proberen te veroveren (onbewust), er zijn kinderen die weinig aansluiting vinden. Bekende groepsissues dus.

We vroegen wat hen opviel op het moment dat alle poppetjes op tafel stonden.

Hiermee kwam het gesprek op gang. Er werd duidelijk dat er nog veel onuitgesproken gedoe speelde vanuit de geschiedenis die kinderen met elkaar hadden. De onderstroom werd meteen duidelijk toen we hun historie meenamen. Wie zaten al samen in de klas in groep 3, bij de kleuters en bij de peuterspeelzaal? Wie kwam later in de groep?

Aanpak op maat
Vanaf het moment, dat we wisten wat er allemaal speelde konden we veel gerichter inzetten op ondersteunende interventies die hier op aansluiten.

Onze interventies hebben als doel dat iedereen zich weer fijn voelt in de klas. Een combinatie van dromen, denken, voelen & doen (SQ, IQ, EQ en FQ) kenmerkt onze aanpak. Iedereen komt meer tot zijn recht, doordat bewust gebruik gemaakt wordt van de onderlinge verschillen. De kinderen groeien hierdoor in zelfvertrouwen, -reflectie en -beheersing.

Dit draagt bij aan rust, ruimte, verbinding en focus binnen de context en het systeem van de groep.

De oefeningen en samenwerkingsopdrachten passen wij aan naar de behoefte van de groep. Tijdens de interactie leren de kinderen meer over lichaamsbewustzijn. Ze ontdekken dat er zowel kracht zit in voor jezelf blijven staan, als in meebewegen met ideeën van anderen. Door deze aanpak wordt samenwerken in de klas ook gemakkelijker en gaan de kinderen elkaar meer waarderen.

Verandering door bewustwording
We zien dat er al meer bewustzijn is ontstaan bij de kinderen in deze groepen en de gesprekken komen op gang. Er ontstaat beweging doordat de kinderen hun zegje kunnen doen.

Komende week pakken we door, zodat er daadwerkelijk, op een diepere laag, verandering plaatsvindt. We werken opnieuw met de kinderen en de poppetjes. Ditmaal staat hun gevoel en bijbehorende emoties centraal. Hoe kun jij werken aan meer vertrouwen? Hoe zorg je ervoor dat iedereen erbij hoort? Wat maakt jou blij? Waar ligt de uitdaging? Hoe kan je bijdragen aan een goede sfeer en wat kun je betekenen voor de buitengesloten kinderen?

Mooi om te zien dat door deze beweging een andere groepsdynamiek ontstaat. Dit gaat voorbij aan het vaste denken. Het gaat over het beseffen, voelen en zien dat iedereen recht heeft op een plek, erbij hoort en een fijne plek verdient binnen de groep. Zo krachtig is systemisch werk in een klas!

Als systemisch opsteller, trainer, coach én voormalig leerkracht zijn wij in staat een veilige omgeving te creëren. Doeltreffende vragen brengen snel de kern naar de oppervlakte.

Interesse? Voor volgend schooljaar hebben we nog een aantal mogelijkheden om bij jullie op school aan de slag te gaan. We verzorgen graag voor jullie een groepsopstelling oftewel Levend sociogram met daarop aansluitend een interventie die inspeelt op wat er speelt binnen de groep. Deze training is geschikt voor zowel het basis- als het voortgezet onderwijs.

 

Delen
Gepubliceerd door:
Karen Carton

Recente artikelen

Ruimte geven om verder te komen

Op 30 november organiseren we een opstellingsochtend in Bilthoven. Tijdens deze sessie ontdek je hoe…

2 maanden geleden

Van een opstelling naar een theatervoorstelling

Wat een bijzonder gevoel om – al is het maar een klein beetje – bij…

2 maanden geleden

Hoe ga je om met onverwachte situaties als ouder?

Als ouder kom je regelmatig voor onverwachte situaties te staan, zoals ruzies of ongelukken tussen…

3 maanden geleden

Ben ik het tweede of derde kind?

Familieopstellingen onthullen de diepgaande impact van te vroeg geboren of overleden kinderen op het gezinssysteem.…

4 maanden geleden

Ben ik wel moeder genoeg?

Hier is een korte samenvatting voor de vraag op je website: Suze deelt haar verlangen…

4 maanden geleden