Opstellingen (Familie & Organisatie)

Groepsopstelling leidt tot openbaring

Als schoolcoach werk ik graag met een hele klas, want alle kinderen horen bij de groep of het systeem. Opstellingen zijn hierbij een geweldige tool, omdat het binnen no time verheldering geeft over ieders beleving. De zichtbaar geworden dynamieken geven de leerkracht handvatten voor interventie(s). Afhankelijk van de leeftijd zetten alle kinderen en hun leerkracht zichzelf in de ruimte neer of gebruiken daar houten poppetjes voor. Een ervaring van een leerkracht volgt hieronder.

Karen heeft onlangs in mijn groep 4 – vol zeven en achtjarigen – een groepsopstelling gedaan. Ik heb een groep met veel dynamiek, waarin van alles gebeurt. Er is vooral veel reuring rondom één mannetje, dat zoekende is naar zijn plaats in de klas.

Ik ging de groepsopstelling blanco in, want ik wist niet precies wat kon verwachten. Ik vroeg me van tevoren echt af of kinderen in groep 4 zich konden identificeren met een houten poppetje en met tafels die een lokaal voorstelden. Het leek mij redelijk abstract voor ze. Maar jeetje, wat was dit een leuke en bijzondere ervaring.

De kinderen verplaatsten zich direct in het poppetje dat ze kregen. Ik vond het enorm interessant om te zien wat er gebeurde toen de kinderen hun eigen poppetje in het lokaal plaatsten en vooral ook hoe ze op elkaar reageerden. De kinderen keken enorm kritisch naar zichzelf, wat ik vreselijk knap vond. Daarnaast hadden ze ook zoveel respect voor elkaar tijdens het verplaatsen van poppetjes.

Rondom het mannetje dat zijn plek in de klas zocht, gebeurde van alles. Mooie momenten (er werd verbinding gemaakt), pittige momenten (kinderen kwamen te dicht in zijn buurt), maar ook verdrietige momenten (hij voelde zich buitengesloten). De klasopstelling verbeeldde mooi de reuring rondom hem en het bevestigde mijn beeld van de groepsvorming.

Karen zelf neemt een heel rustige houding aan tijdens de instructie en het verloop van de opstelling. Ik vind haar enorm respectvol naar de kinderen toe en ze brengt het respect bij ze over. Ze stelt op de goede momenten de juiste vragen en laat iedereen, zowel de kinderen als mij als leerkracht, in hun waarde.

De groepsopstelling heeft mij veel geleerd over de klas en de dynamiek. Kinderen kunnen en weten veel meer dan volwassenen soms denken (dat betrek ik in dit geval even op mijzelf). Ik vond het een heel waardevolle ervaring en zou wel vaker een klasopstelling willen doen.

Zie je mogelijkheden voor je eigen school of team? Neem via mijn website www.kr8stroom.nl contact met mij op voor een gratis intakegesprek.

 

 

Delen
Gepubliceerd door:
Karen Carton

Recente artikelen

“Jij was toch mijn juf?” Over de kracht van een eerste indruk die blijft hangen

In deze blog deelt Karen hoe onverwachte ontmoetingen - met kinderen én volwassenen - laten…

3 maanden geleden

“Ik wil mezelf zijn” – Ga voor persoonlijk leiderschap

Wat als je jarenlang hebt geleefd als ‘de lieve vrouw’, maar diep vanbinnen voelt dat…

5 maanden geleden

Als je verlangen naar liefde botst op ongemak

Wat als je diep verlangt naar liefde en verbinding, maar het steeds niet lukt? In…

6 maanden geleden

Zuster, ik zie je

Zuster, ik zie je. Een krachtige ode aan vrouwen wereldwijd op Internationale Vrouwendag. Over verbinding,…

7 maanden geleden