Niet iedereen is even goed in hetzelfde.’
‘Wat bedoel je?’
‘Je hoort me toch? Dat zegt mijn vader!’
‘Maar waarom zit ik dan op school? Ik moet toch alles hetzelfde kunnen als iedereen? Daarom moet ik toch deze sommen extra oefenen?’ reageert Thijs, terwijl zijn gezicht een mengeling van vraag en uitdaging uitstraalt.
Als invalkr8 werk ik één dag per week op verschillende basisscholen. Momenteel ondersteun ik twee grote groepen zes en werk ik met de kinderen die extra oefening nodig hebben of juist al flink op stoom zijn.
Aan tafel zitten vijf kinderen die met dezelfde type sommen moeite hebben en ik extra uitleg mag geven. Al hebben we een gezamenlijk doel voor ogen, de kinderen en ik kennen elkaar nog niet. Dat is dus actiepunt nummer één, want verbinding maken en veiligheid creëren vind ik essentieel. Pas als een kind ontspannen is, kan de neocortex volop aan de slag. (Het mensenbrein waar het denken zit, zowel convergent als divergent)
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en daar maak ik telkens dankbaar gebruik van. Het spel van geven en nemen, door ruimte geven naast concentratie en focus aanbrengen, vind ik boeiend en werkt motiverend. Ondertussen blijf ik me bewust van timemanagement, want er is maar een beperkte oefentijd ingepland.
Na de gezamenlijk start en uitleg wordt duidelijk dat er zowel qua (voor)kennis als tempo een flink verschil tussen de kinderen bestaat. Dus verdelen we binnen no time de aanpak. De een werkt lekker zelfstandig door, anderen werken samen met het oefenmateriaal en bij het laatste kind ga ik op verzoek zitten voor individuele uitleg. Op deze manier werkt iedereen gemotiveerd en doelbewust aan de opgegeven ‘moeilijke’ sommen.
We zijn lekker op dreef, wanneer bovenstaand gesprekje tussen Sem en Thijs plaatsvindt. Als de laatste mij aankijkt, geef ik hem een knipoog en schud ik mijn hoofd, want als ik er nu op ingaan, komt hun opdracht, binnen de gestelde tijdspanne, zeker niet af.
Even later vraagt Thijs: ‘Mag ik volgende keer weer bij je komen?’ Ik leg hem uit dat hun leerkr8 bepaalt wie extra oefening nodig heeft. Waarop Thijs met ondeugende ogen achter zijn ronde brillenglazen concludeert: “Dus als ik lekker veel fouten maak, mag ik volgende week weer naar je toe!’
Over leerplicht gesproken: wat zegt de belastingdienst ook alweer? Leuker kunnen we het niet maken, …
n.b. Kr8stroom is een coachingsbedrijf dat als doel heeft om mensen bewust in beweging te brengen. Alle uitingen zijn hieraan gerelateerd en alle interpretaties van derden zijn voor eigen verantwoordelijkheid.
ps. Elk woord met ‘acht’ erin schrijf ik bewust met het cijfer 8. De 8 van Kr8stroom staat voor de verbinding tussen hoofd, hart en buik, waar we ons vaker bewust van mogen zijn. Dus: kr8, m8, aand8, leerkr8 en Kr8stroom.
Â
0 Reacties